Herunder finder du alle forløb i biblioteket. Brug søgefeltet for at udforske de forskellige forløb. Du kan også bruges vores grundbog til at få ny viden om teorier og metoder til din undervisning.
Mangler der et forløb i biblioteket? Upload dit eget forløb.
Lyd
Dette forløbs tema er “lyd på computer”– afspilning, optagelse, visualisering, generering, manipulation etc.
Machine Learning Machine (MicroBit)
I dette forløb stifter eleveren bekendtskab med machine learning (ML) gennem en interaktiv prototype af et ML læringsværktøj.
Dynamiske hjemmesider
Igennem forløbet arbejdes med HTML, CSS og javascript integreret i en hjemmeside. Hvor eleverne skal lære at arbejde med basal programmering i javascript, HTML og CSS, og udvikle lave deres eget lille it-system.
Ethics Cards for Machine Learning
En kort baseret workshop, der gør eleverne opmærksomme på de etiske problemstillinger i machine learning
Python i udviklingsarbejde
Målet med AgentsPy er at gøre det ligeså nemt at arbejde med agent-baseret simulering som i NetLogo, uden at eleverne skal lære et separat programmeringssprog. Biblioteket er stadig under udvikling på Datalogisk Institut, Københavns Universitet.
Webteknologier
Eleverne introduceres kort til hhv. HTML, CSS og JavaScript og lærer strukturerne samt finder ud af, hvordan de kan lære mere.
Der eksisterer tre pakker med worked examples: Intro (html og css), webdesign (html og css) samt JavaScript (to html-dokumenter med simple eksempler).
Hvad er Innovation?
Der findes mange beskrivelser af innovative produkter og IT-systemer, f.eks. ”Noget nyt og brugbart, der kan implementeres”, ”Processen, hvormed en ide eller opfindelse overføres til et product eller en service, der giver værdi, som en kunde er villig til at betale for”, ”Innovation er en idé, der omsættes til praksis og skaber værdi”, ”Innovation er en succesfuld implementering af en ny idé”.
Informatik C
Se evt. starten på lærebogen https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-til-6/ samt den første lektion. Her skal eleverne lave en prototype til en hjemmeside ud fra en PowerPoint. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-protyper/.
My App
Forløbet er tænkt som det første forløb på informatik C/B. Tanken er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne skal arbejde med “My App” udviklet i App Lab fra code.org – en app, som er tilpasset deres egne behov. Idéen er, at eleverne hurtigt skal føle, at de dels kan skabe et it-produkt, og at de dels får en oplevelse af at faget og produktet er relevant og anvendeligt for dem. I forløbet arbejdes der med mange af de faglige mål, og eleverne får således hurtigt en introduktion til de kerneområder, der skal arbejdes med i løbet af skoleåret.
Design og udvikling af app (Blok)
Dette forløb bruger systemet “App Lab” fra code.org, og anvender blokbaseret programmering.
Brugervenlighedstest
Gennem denne aktivitet lærer eleverne at planlægge og udføre brugervenlighedstesten Tænke Højt i praksis.
Beskrivelse
Reklamespil 2.0
Reklamespil er et forløb til c-niveau, der sætter eleverne i stand til selv at konceptudvikle, designe og implementere simple reklamespil i Scratch samt bruge kendskabet til at analysere og vurdere reklamespil.
Informatik B
Eksempel på øvelse: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-hjemmeside/, eksempel på lærebog: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-4/
Anderledes interaktion
Forløbet er primært tiltænkt C-niveau, hvor eleverne arbejder med to faglige mål og interaktionsdesign i fokus. Det kan endvidere ligge i umiddelbar forlængelse af en introduktion til programmering i Scratch, men dette er ikke beskrevet i forløbet.
Anderledes interaktion
Forløbet er primært tiltænkt C-niveau, hvor eleverne arbejder med to faglige mål og interaktionsdesign i fokus. Det kan endvidere ligge i umiddelbar forlængelse af en introduktion til programmering i Scratch, men dette er ikke beskrevet i forløbet.
Fotomanipulation
Eleverne får et kendskab til, hvordan et program er bygget op i HTML og JavaScript, og de bliver i
stand til at identificere løkker, forgreninger, statements, funktioner, mm. Eleverne bliver i stand til at
udarbejde et filter lavet i JavaScript, som manipulerer med RGB værdier for et billede.
Robotterne kommer
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til indførelsen af ny teknologi herunder robotter i almindelige samfundsopgaver. Her gøres eleverne opmærksomme på de etiske aspekter og problematikker, der kan opstå, når robotter overtager vores arbejde og hverdag. I dette forløb sætter vi fokus på sygehusportører, som erstattes af robotter.
Autonom bil
Intensionen med forløbet er at holdningsafklare – at styrke elevernes bevidsthed omkring problematikker i forbindelse med indførelse af ny teknologi
Reklamespil
Reklamespil er et forløb til c-niveau, der sætter eleverne i stand til selv at konceptudvikle, designe og implementerer simple reklamespil i eks. Scratch fra MIT og/eller code.orgs app-lab og bruge kendskabet til at analysere og vurdere reklamespil, også mht innovation.
Sporing af brugere på nettet
Eleverne lærer om It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning, samt netværk, arkitektur og sikkerhed.
Malkebedriften Kløvergården
I denne aktivitet får eleverne mulighed fro at udvikle et it-system – ved at arbejde sig igennem emner som udviklingsmodeller, programmering og interaktionsdesign.
Dream Team
Et forløb om modellering af et baskethold skrevet i JavaScript og bearbejdet gennem stepwise improvement.
App
Eleverne anvender konstant app’s i deres hverdag og dette forløb har til hensigt at give dem en basisviden om hvilke hensyn man skal tage sig når man designer og udvikler apps. Desuden vil forløbet give eleverne kendskab til designprincipper, arkitektur, modellering og programmering, samt kategorisering af innovative it-systemer.
Arkitektur
Arkitektur handler om strukturen af it-systemer, og der findes mange forskellige varianter og forståelser af arkitekturbegrebet: man kan tale om applikations-arkitektur, som er strukturen af individuelle systemer, om informations-arkitektur, der handler om strukturen af data (repræsentationer), om system-arkitektur, der handler om strukturen ml. en familie af sammenhængende systemer, osv.
Modellering og Data
Forløbet er under udvikling i en ny udgave. I denne udgave er noten af Palle Nowack erstattet af noter, som omhandler “æggestokmodellen” og klassediagram.
Kreativ programmering
Dette forløb introducerer eleverne til grundlæggende programmeringsprincipper igennem små artistiske programmer, processing og udvikling af simple programmer, der producerer et visuelt resultat.