At skabe it-system er kernen i informatik-faget. Formålet med dette undervisningsforløb er at
give indblik i hvilke muligheder der er for at afvikle og bruge lyd og musik i et webmiljø og ud
fra dette konstruere/skabe en løsning til et browserbaseret it-system som kan afspille,
optage, manipulere og visualisere lyd. Formålet er også at undersøge, diskutere og vurdere
hvilke perspektiver der ligger i benyttelse af web-baseret audio nu og i fremtiden. Vi kommer
desuden ind på flere tekniske aspekter med lyd, digitalisering af lyd og afvikling af lyd over
internettet. Vi vil derudover se på den historiske udvikling indenfor lydmedier og på lydens,
og særlig musikkens betydning for nutidens musikforbrugere. Vi vil i dette forløb undersøge
forskellige typer lydprogrammer: Musikstreamingtjenesten Spotify, lydredigeringsprogrammet og lydoptageren Audacity og lydafspilleren VLC-player. Desuden vil vi på et
senere tidspunkt introducere p5.js, som er en JavaScript-udvidelse, som gør det forholdsvis
nemt for os at skrive kode for at lave interessante programmer, som bruger lyd, i en
webbrowser.
Aktivitetens længde
Forløbet dækker over 2 forløb og en projektopgave:
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets filer, arbejdsark, samt andet relevant materiale.
Beskrivelse af aktiviteten
Vi vil gennemgå nogle af mulighederne i Audacity, hvor vi også har mulighed for at indspille
og afspille lyd, men derudover kan editere (lydredigering) og manipulere (lyd-behandling) lyd
på forskellig vis. Her vil vi også komme ind på hvilke lydformater der bliver brugt i forbindelse
med web og hvordan vi kan konvertere lyd fra et format til et andet. Der er nemlig ikke alle
browsere som kan afspille alle formater. Vi vil bruge lidt tid på at undersøge arkitekturen bag
og hvilke processer der skal til for at kunne afspille og optage lyd på computeren og for at
streame lyd fra internettet. Vi vil desuden analysere Spotify’s opbygning, hvilke delelementer
det består af og hvilke funktioner det har og dets interaktionsdesign. I den anden del af
forløbet vil vi opbygge, designe og programmere vores egne browserbaserede
musikprogrammer.
Afprøvning
Det forudsættes et basalt kendskab til html, css og javascript. Herunder funktioner, variabler
og løkker. Det er ikke et krav at eleverne kender til tekstbaseret programmering, forløbet kan
være en fin introduktion til tekstbaseret programmering.
Forslag til forbedring
Forløbet vil let kunne forkortes således, at det er muligt kun at bruge den første del i et
konkret undervisningsforløb. Forløbet kan eventuelt udvides med en mere grundig
gennemgang af databaser, eller forkortes ved at skære projektopgaven af til sidst (stop efter
lektion 5). Ønskes projektopgaven, så kan lektion 5 springes over.
Andet
Med temaet “Lyd” er der gode muligheder for samarbejde med andre faggrupper (fysik,
matematik og musik). Der vil også være muligt i forløbet – i varierende grad – at inddrage
problemstillinger i samspil med andre fag alt efter underviserens forudsætninger og
elevsammensætningen.
Information om forløbet
Forfatter
Thao Cao, Jesper Vagn Andersen, Hans Oliver Højgaard Joensen og Emil Aasborg Rasmussen
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).