Modellering og Data

Forløbet er under udvikling i en ny udgave. I denne udgave er noten af Palle Nowack erstattet af noter, som omhandler “æggestokmodellen” og klassediagram.
Introduktion
Emnet for forløbet er modellering af problemområdet for blandt andet musik og en brætspilsklub. Med henvisning til læreplanen er kernestoffet: Modellering som middel til at forstå et problemområde, Abstraktion og strukturering, Begrebs- og datamodeller, Databasers anvendelse og Simple databaseforespørgsler.


Aktivitetens længde
10 lektioner af 60 minutters varighed.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets filer, arbejdsark, samt andet relevant materiale.
Aktivitetens sværhedsgrad
Med henvisning til læreplanen skal eleven kunne: behandle problemstillinger i samspil med andre fag, modellere data samt redegøre for udvalgte typer af data, og redegøre for hvordan data kan organiseres i databaser og hvordan databaser anvendes i it-systemer.

Beskrivelse af aktiviteten
Forløbet skal lære eleverne at: modellere et problemområde for at forstå dette, modellere data for at designe et it-system og forstå databasers anvendelse og lave simple forespørgsler.

Afprøvning
Forslag til forbedring
Dette forløb er en tidligere version af et forløb. Det tidligere forløb ligger i material mappen.
Andet

Information om forløbet

Forfatter
Materialer
Teknologier
Årgange
Nej

3 Comments

  • Jørn Justesen

    hvor finder jeg databasen music.db, som er nævnt i .ppt’en omkring “modellering og data”?

  • Jesper Buch

    Databasen music.db kan findes i forløbets oprindelige udgave. Denne er beskrevet i PDF’en Modellering og data (23. januar 2018) øverst på siden. Databasen er også tilføjet under lektion 1 og 2. Forløbet er nu opdateret til en ny udgave, hvor stoffet er reduceret i forhold til Palle Nowacks note. Derudover er der lavet noter og arbejdsark til lektionerne, og øvelserne er udvidet. Tak til Lasse Ahrendt for bidraget.

  • Henrik Hansen

    Hej Jørn Mail mig lige, så sender jeg den, med mindre du har fundet den 🙂 mvh Henrik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, spreadsheet, interactive, text, archive, code, other. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop files here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information om forløbet

Back To Top

Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!

Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).

Kontakt os her