Fag & forløb

Herunder finder du alle forløb i biblioteket. Brug søgefeltet for at udforske de forskellige forløb. Mangler der et forløb i biblioteket? Upload dit eget forløb.

Informatik

Fotomanipulation

Eleverne får et kendskab til, hvordan et program er bygget op i HTML og JavaScript, og de bliver i
stand til at identificere løkker, forgreninger, statements, funktioner, mm. Eleverne bliver i stand til at
udarbejde et filter lavet i JavaScript, som manipulerer med RGB værdier for et billede.

Se forløb »
Informatik

Lyd

Dette forløbs tema er “lyd på computer”– afspilning, optagelse, visualisering, generering, manipulation etc.

Se forløb »
Informatik

Dream Team

Et forløb om modellering af et baskethold skrevet i JavaScript og bearbejdet gennem stepwise improvement.

Se forløb »
Informatik

My App

Forløbet er tænkt som det første forløb på informatik C/B. Tanken er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne skal arbejde med “My App” udviklet i App Lab fra code.org – en app, som er tilpasset deres egne behov. Idéen er, at eleverne hurtigt skal føle, at de dels kan skabe et it-produkt, og at de dels får en oplevelse af at faget og produktet er relevant og anvendeligt for dem. I forløbet arbejdes der med mange af de faglige mål, og eleverne får således hurtigt en introduktion til de kerneområder, der skal arbejdes med i løbet af skoleåret.

Se forløb »
Informatik

Informatik C

Se evt. starten på lærebogen https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-til-6/ samt den første lektion. Her skal eleverne lave en prototype til en hjemmeside ud fra en PowerPoint. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-protyper/.

Se forløb »
Informatik

Informatik B

Eksempel på øvelse: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-hjemmeside/, eksempel på lærebog: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-4/

Se forløb »
Informatik

Kreativ programmering

Dette forløb introducerer eleverne til grundlæggende programmeringsprincipper igennem små artistiske programmer, processing og udvikling af simple programmer, der producerer et visuelt resultat.

Se forløb »
Informatik

Python i udviklingsarbejde

Målet med AgentsPy er at gøre det ligeså nemt at arbejde med agent-baseret simulering som i NetLogo, uden at eleverne skal lære et separat programmeringssprog. Biblioteket er stadig under udvikling på Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Se forløb »
Back To Top

Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!

Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).

Kontakt os her