Fag & forløb
Herunder finder du alle forløb i biblioteket. Brug søgefeltet for at udforske de forskellige forløb. Mangler der et forløb i biblioteket? Upload dit eget forløb.

Fotomanipulation
Eleverne får et kendskab til, hvordan et program er bygget op i HTML og JavaScript, og de bliver i
stand til at identificere løkker, forgreninger, statements, funktioner, mm. Eleverne bliver i stand til at
udarbejde et filter lavet i JavaScript, som manipulerer med RGB værdier for et billede.

Lyd
Dette forløbs tema er “lyd på computer”– afspilning, optagelse, visualisering, generering, manipulation etc.

Dream Team
Et forløb om modellering af et baskethold skrevet i JavaScript og bearbejdet gennem stepwise improvement.

My App
Forløbet er tænkt som det første forløb på informatik C/B. Tanken er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne skal arbejde med “My App” udviklet i App Lab fra code.org – en app, som er tilpasset deres egne behov. Idéen er, at eleverne hurtigt skal føle, at de dels kan skabe et it-produkt, og at de dels får en oplevelse af at faget og produktet er relevant og anvendeligt for dem. I forløbet arbejdes der med mange af de faglige mål, og eleverne får således hurtigt en introduktion til de kerneområder, der skal arbejdes med i løbet af skoleåret.

Arbejde, skat og velfærd
Forløbsbeskrivelsen til denne model er under udarbejdelse.
Modellen forventes aftestet på en række skoler i forbindelse med projektet om Computational thinking.

Romerriget
Fokus er på Romerriget, dets udformning, markante historiske begivenheder, styreformer og samfundsopbygning. Derudover bliver der perspektiveret til EU og USA.

Informatik C
Se evt. starten på lærebogen https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-til-6/ samt den første lektion. Her skal eleverne lave en prototype til en hjemmeside ud fra en PowerPoint. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-protyper/.

Informatik B
Eksempel på øvelse: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-hjemmeside/, eksempel på lærebog: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-4/

Kreativ programmering
Dette forløb introducerer eleverne til grundlæggende programmeringsprincipper igennem små artistiske programmer, processing og udvikling af simple programmer, der producerer et visuelt resultat.

Oversigt over NetLogo funktioner
Introduktion Er du ny i NetLogo eller bare rusten, kan det være en fordel at anvende denne guide. Den kan anvendes både af elever og

Modellering med sommerfugle og blomster
Introduktion I modellen oprettes et antal sommerfugle som flyver tilfældig omkring. Der er 9 blomster som står på rad og række. Når en sommerfugl er

Hældningsfelt og løsningskurver
Introduktion Kan tegne hældningsfelter i realtid (hver en parameter varieres med en skyder)Kan indsætte punkter i felter i realtid. Punkter følgende feltet og optegner løsningskurver

Hoppende bold
Introduktion Eleverne simulerer en hoppende bold, hvor de kan følge boldens hastighed og kinetisk, potentiel samt mekanisk energi. Aktivitetens længde 1 modul á 90 minutter

Python i udviklingsarbejde
Målet med AgentsPy er at gøre det ligeså nemt at arbejde med agent-baseret simulering som i NetLogo, uden at eleverne skal lære et separat programmeringssprog. Biblioteket er stadig under udvikling på Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Termiskbevægelse og varmeledning
Introduktion CT-forløbet indgår i et større fagligt forløb om energi og bæredygtighed. I lektionerne før CT-aktiviteterne med NetLogo har eleverne arbejdet med energiformer og med

Absorption af stråling
Introduktion Forløbet afvikles som begyndelse på et forløb om eksponentielle funktioner i matematik. Modellen er en simulering af absorption af fotoner i stof. Arbejdet med

En simpel enzym kinetik model
Introduktion Forløbet er tænkt som del af større forløb omkring enzymer og enzymkinetik. Der er arbejdet med enzymer og deres funktion som katalysatorer, reaktionshastighed og

Simulering af henfaldsloven i flere led
Introduktion Radioaktivt henfald dels i den simple model hvor en kerne henfalder til en stabil kerne, og dels i en udvidet model (som eleverne selv

Termisk energi
Introduktion Forløbet er brugt som en afslutning på emnet om energi. Eleverne har dermed fået undervisning i formlen tidligere og brugt den i flere forskellige

Stød i en og to dimensioner
Introduktion Stød er et emne tilhørende kernestoffet på Fysik A. Eleverne er vant til at arbejde med simuleringer, men har måske ikke den store forståelse

Svingende streng
Introduktion Netlogomodellen simulerer den svingende streng. Modellen af strengen er bygget op af 200 turtles, som hver især kun kan påvirke naboturtles. En turtle er

Differentialligninger, kombinatorik og statistisk fordeling
Introduktion Et antal personer bevæger sig tilfældigt rundt og knytter forbindelse når de er på samme position. Dette er modelleret som en simulation i NetLogo

Simulering og terninger
Introduktion Modellen er tænkt som en måde at arbejde med simulering i en almindelig kendt matematisk situation. I modellen kan man slå med 3 –

Nedsivning af vand
Introduktion Formålet med denne NetLogo model har været at den skal indgå i et miniforløb omkring begreberne permeabilitet og porøsitet i et vandforløb i naturgeografi.

Revolution 1
Introduktion Lektionen indgår i et forløb omhandlende Rusland fra zarrigets fald til Putins styre. Lektionens fokus er befolkningens utilfredshed med styret. I lektionen arbejdes med følgende: Revolutionens