Modellen er tænkt som en måde at arbejde med simulering i en almindelig kendt matematisk situation. I modellen kan man slå med 3 – 6 terninger, og tælle hvor mange gange man får tre eller flere ens. For at tvinge eleverne til at arbejde med koden er der indlagt en systematisk fejl, således at terningerne slår for mange seks’ere. Så snart eleverne har fundet og rettet fejlen, kan de arbejde med modellen som om det er almindelige reelle terninger. Modellen tæller op hvor mange gange der slås 3, 4, 5 eller 6 ens med terningerne og udregner derefter sandsynligheden.
Forløbet med ”Simulering og terninger” i Netlogo har været brugt som afslutning på sandsynlighedsregning for en 3g klasse. Vi har før teoretisk arbejdet med binomialfordeling, test og konfidensintervaller og det skal eleverne så (efter en længere SRP pause) mindes om ved selv at lave deres stikprøve (slå med et antal terninger) i Netlogo. I starten af hele sandsynlighedsregningsforløbet arbejdede eleverne med en anden NETLOGO model ”mønt-kast”, så de kendte lidt til programmet inden de startede.
Aktivitetens længde
1 modul af 1,5 time.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Netlogofilen hedder: ”Netlogo – Lille opgave”, og der hører et opgaveark af samme navn til filen. Der har ikke været øvrigt anvendt materiale, da forløbet fungerede som opsamling på forløbet med binomialfordeling og sandsynlighedsregning
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Eleverne skulle først bruge interfacet til at få målinger i hus. Dernæst skulle de ind og ændre i koden for til sidst at arbejde i interfacet igen.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).