Forløbet er tænkt som del af større forløb omkring enzymer og enzymkinetik. Der er arbejdet med enzymer og deres funktion som katalysatorer, reaktionshastighed og hvilke faktorer der har betydning for denne. Modellen er tænkt som en simulering af enzymkinetikken og skal give eleverne en forståelse af modellen inden de selv skal lave forsøg.
Aktivitetens længde
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Derudover er det tænkt, at man kan bruge grundbog i bioteknologi 2, K Brunn, PB Geertsen og K Helmig: kap 3 side:85-96 og
Grundbog i bioteknologi 1, K Brunn, PB Geertsen og K Helmig: kap 6 side 135-139, 145-152.
Materialer
Grundbog i bioteknologi 2, K Brunn, PB Geertsen og K Helmig: kap 3 side:85-96
Grundbog i bioteknologi 1, K Brunn, PB Geertsen og K Helmig: kap 6 side 135-139, 145-152
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Eleverne startede med at få et indblik i interface og lave simple ændringer i modellen ved at ændre på forskellige ”skydere”.
Eleverne skulle derefter bevæge sig over i kode og lave små tilpasninger af konstanter, dvs de skulle ændre på form og farve. Mange elever bliver hængende her.
Efter denne del var der spørgsmål til koden for at øge kompleksiteten.
Derefter skulle eleverne arbejde mere komplext med modellen og simulerer et forsøg De elever der når herhen fik en større forståelse af modellen og hvilke udfordringer der er ved modellen – og fik også ændret på dele i koden – men har svært ved at nå over i den komplekse del af koden
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).