Forløbet er brugt som en afslutning på emnet om energi. Eleverne har dermed fået undervisning i formlen tidligere og brugt den i flere forskellige sammenhænge. Forløbet kunne dog sagtens være brugt imens eleverne lærte om formlen og så kunne den måske i højere grad være inddraget til fx opgaveregning. Så ville det også være muligt at tale om modellens ”udstrækning” og eventuelt benytte dette som optakt til faseovergange.
Aktivitetens længde
Ca. 75 minutter til at arbejde med aktiviteten incl. en meget kort introduktion og en lille pause. Nogle elever nåede at starte på en anden NetLogo-model og nogle elever nåede ikke helt igennem denne NetLogo-model.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Modellen bliver aldrig rigtig programmeringstung. Den starter meget simpel og i interface, derefter skal eleverne ændre nogle få talværdier i koden og til sidst skal de tilføje en ny variabel i modellen.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).