Forløbet afvikles som begyndelse på et forløb om eksponentielle funktioner i matematik.
Modellen er en simulering af absorption af fotoner i stof. Arbejdet med modellen skal give eleverne et indblik i, hvad der sker, når en stor mængde stråling rammer et stof, hvor strålingen kan absorberes på et mikroskopisk niveau, foton for foton.
Arbejdet med modellen skal give eleverne et indblik i, hvad der sker, når en stor mængde stråling rammer et stof, hvor strålingen kan absorberes på et mikroskopisk niveau, foton for foton.
I modellen sendes et valgt antal fotoner mod et stof der er har en valgt tykkelse repræsenteret ved lag af atomer. Hver gang en foton passerer et atomlag er der en given sandsynlighed for, at den absorberes. Antallet af fotoner som funktion af afstanden kan aflæses på grafen.
Aktivitetens længde
5 lektioner á 75 minutter
Materialer
NetLogo-fil med den udleverede model til beskrivelse af strålingsabsorption i stof. Arbejdsark i matematik og fysik.
Øvelsesvejledning til laboratorieforsøg i fysik.
Lærebogsmateriale om strålingsabsorption.
Aktivitetens sværhedsgrad
Eleverne skulle først arbejde med modellen via interfacet for at forstå, det fænomen der modelleres. Derefter skulle eleverne benytte modellen til at indsamle data og teste hypoteser. Til sidst skulle eleverne ændre i koden for at foretage kosmetiske ændringer samt øgede muligheder for monitorering i interface.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).