Stød er et emne tilhørende kernestoffet på Fysik A. Eleverne er vant til at arbejde med simuleringer, men har måske ikke den store forståelse for, hvad der ligger bag en simulering.
I dette forløb skal eleverne i høj grad selv kode deres simulering, Først arbejdes med stød i én dimension og til slut udvider eleverne modellen til to dimensioner. Elevernes eneste udgangspunkt er en ”forkert model”. Eleverne skal lave en model med et interface som nedenfor. De skal kode modellen, så den følger og viser fysikkens lov om impulsbevarelse.
Aktivitetens længde
Det samlede forløb varede 12 moduler.
Heraf estimerer jeg at vi har arbejdet cirka 3 moduler i NetLogo.
Et modul er 70 minutter.
Materialer
NetLogofiler:
Eleverne har fået udleveret 3 filer på forskellige tidspunkter i forløbet.
1. NetLogo model 1: Introduktionsfil (se programmet og hvordan det er opbygget)
2. NetLogo model 2: ”Forkert” stød (en fil hvor to kugler støder sammen men uden impulsbevarelse)
3. NetLogo model 3: Fuldstændigt uelastisk stød i to dimensioner
Arbejdsark:
I undervisningen skrev jeg det meste direkte på tavlen, men jeg har efterfølgende samlet det i fire arbejdsark. Det sidste blev brugt til klassen.
Til lærerne:
Der er i alt 4 svar-filer. Den ene er elevernes udvidelse af model 2. De tre andre er tilknyttet det sidste modul, hvor eleverne kan vælge at arbejde i forskellige retninger, alt efter hvad de ønsker at udvide med hvad.
Som tidligere nævnt følger forløbet FysikABbogen 2, 4. udgave kapitel 8 om ”stød”.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).