I modellen oprettes et antal sommerfugle som flyver tilfældig omkring. Der er 9 blomster som står på rad og række. Når en sommerfugl er samme sted som en blomst vil den sætte sig på blomsten. Derved bliver antallet af flyvende sommerfugle eksponentielt aftagende med tiden og antallet af sommerfugle på hver enkelt blomst, når alle er landet er binomialfordelt med p=1/9.
Aktivitetens længde
1 lektion á ca 100 min
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Beskrivelse af aktiviteten
Forløbet kan bruges til at repetere samt øge forståelsen af både vækst modeller og binomialfordelingen. Elevernes evne til at lave hypoteser skærpes. Jeg har afprøvet forløbet i en 3g. MAT A klasse, men tænker det kan bruges ned til 2g. Mat B også. Generel kunne rigtig mange af eleverne forudsige både den eksponentielle aftagende vækst (dog uden en konkret halveringstid) og den binomialfordelte model (med antalsparameter og basissandsynlighed). Eleverne synes det var givende og spændende at kunne omsætte deres viden. Til sidst i forløbet testes formlerne for spredning og middelværdi af en binomialfordelt stokastisk variabel. Der var rigtig god overensstemmelse og eleverne fik derved godtgjort validiteten af disse formler. Det kan evt. kobles med en udledning af formlerne, selvom det ikke er kernepensum. Jeg oplevede at eleverne fik trænet deres ræsonnement og fagtermer, da de skulle argumentere for deres to modeller.
Afprøvning
–
Forslag til forbedring
Man kan lave mange forbedringer, bl.a. ses på hypotesetest og udtrækning af stikprøver. Evt. kan man indføre bier?
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).