Fag & forløb
Herunder finder du alle forløb i biblioteket. Brug søgefeltet for at udforske de forskellige forløb. Du kan også bruges vores grundbog til at få ny viden om teorier og metoder til din undervisning.
Mangler der et forløb i biblioteket? Upload dit eget forløb.
Informatik C
Se evt. starten på lærebogen https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-til-6/ samt den første lektion. Her skal eleverne lave en prototype til en hjemmeside ud fra en PowerPoint. https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-protyper/.
Informatik B
Eksempel på øvelse: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/lektion-01-introduktion-og-hjemmeside/, eksempel på lærebog: https://bliv-klogere.ibc.dk/index.php/laerebog-til-emne-1-kapitel-1-4/
Kreativ programmering
Dette forløb introducerer eleverne til grundlæggende programmeringsprincipper igennem små artistiske programmer, processing og udvikling af simple programmer, der producerer et visuelt resultat.
Oversigt over NetLogo funktioner
Introduktion Er du ny i NetLogo eller bare rusten, kan det være en fordel at anvende denne guide. Den kan anvendes både af elever og
Modellering med sommerfugle og blomster
Introduktion I modellen oprettes et antal sommerfugle som flyver tilfældig omkring. Der er 9 blomster som står på rad og række. Når en sommerfugl er
Hældningsfelt og løsningskurver
Introduktion Kan tegne hældningsfelter i realtid (hver en parameter varieres med en skyder)Kan indsætte punkter i felter i realtid. Punkter følgende feltet og optegner løsningskurver
Hoppende bold
Introduktion Eleverne simulerer en hoppende bold, hvor de kan følge boldens hastighed og kinetisk, potentiel samt mekanisk energi. Aktivitetens længde 1 modul á 90 minutter
Python i udviklingsarbejde
Målet med AgentsPy er at gøre det ligeså nemt at arbejde med agent-baseret simulering som i NetLogo, uden at eleverne skal lære et separat programmeringssprog. Biblioteket er stadig under udvikling på Datalogisk Institut, Københavns Universitet.
Termiskbevægelse og varmeledning
Introduktion CT-forløbet indgår i et større fagligt forløb om energi og bæredygtighed. I lektionerne før CT-aktiviteterne med NetLogo har eleverne arbejdet med energiformer og med
Absorption af stråling
Introduktion Forløbet afvikles som begyndelse på et forløb om eksponentielle funktioner i matematik. Modellen er en simulering af absorption af fotoner i stof. Arbejdet med
En simpel enzym kinetik model
Introduktion Forløbet er tænkt som del af større forløb omkring enzymer og enzymkinetik. Der er arbejdet med enzymer og deres funktion som katalysatorer, reaktionshastighed og
Simulering af henfaldsloven i flere led
Introduktion Radioaktivt henfald dels i den simple model hvor en kerne henfalder til en stabil kerne, og dels i en udvidet model (som eleverne selv
Termisk energi
Introduktion Forløbet er brugt som en afslutning på emnet om energi. Eleverne har dermed fået undervisning i formlen tidligere og brugt den i flere forskellige
Stød i en og to dimensioner
Introduktion Stød er et emne tilhørende kernestoffet på Fysik A. Eleverne er vant til at arbejde med simuleringer, men har måske ikke den store forståelse
Svingende streng
Introduktion Netlogomodellen simulerer den svingende streng. Modellen af strengen er bygget op af 200 turtles, som hver især kun kan påvirke naboturtles. En turtle er
Differentialligninger, kombinatorik og statistisk fordeling
Introduktion Et antal personer bevæger sig tilfældigt rundt og knytter forbindelse når de er på samme position. Dette er modelleret som en simulation i NetLogo
Simulering og terninger
Introduktion Modellen er tænkt som en måde at arbejde med simulering i en almindelig kendt matematisk situation. I modellen kan man slå med 3 –
Nedsivning af vand
Introduktion Formålet med denne NetLogo model har været at den skal indgå i et miniforløb omkring begreberne permeabilitet og porøsitet i et vandforløb i naturgeografi.
Revolution 1
Introduktion Lektionen indgår i et forløb omhandlende Rusland fra zarrigets fald til Putins styre. Lektionens fokus er befolkningens utilfredshed med styret. I lektionen arbejdes med følgende: Revolutionens
Beskæftigelse
Introduktion Hvorfor svinger økonomien? Den økonomiske vækst og arbejdsløsheden har tendenser til at svinge. NetLogo-modellen giver bud på hvorfor økonomien svinger. Helt konkret viser NetLogo modellen hvorledes forventninger og den strukturelle ledighed
Hastighed og acceleration
Introduktion Forløbet er et introduktionsforløb i fysik C og B. Forløbet består af en innovationsdel hvor eleverne skal udvikle en løsning til problemet ”Kødannelse på
Virale film, medier og målgrupper
Introduktion Inden forløbet er gennemgået de virale medier og målgruppernes kendetegn, samt Maria X Chengs teorier om viralitet, samt de virale føler. Efterfølgende CT forløbet
Revolution 2
Introduktion Sekvensen står for sig som et metodeindspark i historieundervisningen. Den kan anvendes i et projektforløb eller lignende, hvor det virker relevant at lære metode
Medicinsk fysik i anvendelse – eluering af Mo/Tc generator
Introduktion Dette forløb er lavet til et 2g FY-hold, som tidligere har arbejdet med radioaktivitet og medicinsk fysik (i SRO). Alle elever kenderdet overordnede princip
Matematisk modellering – kaninformering
Introduktion Dette forløb er lavet til 1.g. matematik med henblik på at træne modelleringstankegangen samt skabe egne datasæt til regressionsanalyse.Forløbet er bygget op af to