Fag & forløb
Herunder finder du alle forløb i biblioteket. Brug søgefeltet for at udforske de forskellige forløb. Du kan også bruges vores grundbog til at få ny viden om teorier og metoder til din undervisning.
Mangler der et forløb i biblioteket? Upload dit eget forløb.
Radioaktivt henfald med NetLogo
Introduktion I dette forløb arbejdes med simulering af radioaktivt henfald. Eleverne er forud for dette forløb blevet introduceret til emnet radioaktivitet. Forløbet er på 5
Hvorfor slår lyn ned i spidse genstande?
Introduktion Introduktion til Coulombkraften. Leder – hvorfor sidder ladningen på ydersiden af en leder. Opgaver om lyn (STX studentereksamen) – refleksioner over lynnedslag, lynafleder mv.
Climate Change
Introduktion Hvordan kan en fysisk model fungere som middel til at give en kvalitativ og kvantitativ forklaring på fysiske fænomener? Formålet med undervisningsforløbet er at
Galileos faldlove
Introduktion Eksperimentet med Karisekanonen er en første introduktion til Galileo’s faldlove og det skrå kast i fysik B niveau på STX. Simuleringen virker ved, at
Fusionsprocesser i stjerner
Introduktion Modellen skal bruges til at forklare fusion af hydrogen til helium i stjerner via pp-processen samt senere fusion af helium til carbon via triple-alfa
Simulering af grundstoffers dannelse
Introduktion Modellen simulerer dannelse af heliumkerner ved fusion af hydrogenkerner og udbygges undervejs, af eleverne, til også at simulere dannelse af kulstofkerner. Modellen virker ved
Brydning af lys
I dette forløb vil eleverne stifte bekendskab med lys og dets brydning. Her vil eleverne komme til at arbejde selvstændigt med programmeringsopgaver i NetLogo.
LightAtomsBasic
Introduktion Modellen simulerer interaktionen mellem et atom og en foton. Fotonen bevæger sig mod atomet, hvorved der opstår en mulighed for at fotonen absorberes af
Satelitter – bevægelse i tyngdefelt
Introduktion Modellen er afslutningen på et forløb om newtons mekanik i 1. g, uden differentialregning. Eleverne laver simulation af bevægelse i tyngdefelt. Forløbet er lavet
Reaktionshastighed
Introduktion Hensigten med modellen er at illustrere kollisionsteorien herunder temperaturens betydning for reaktionshastigheden og introducere til programmeringsværktøjet NetLogo. Modellen virker ved at nogle tilfældigt placerede
Kemisk Ligevægt
Introduktion Modellen tjener til understøttelse af indlæring og kobling af viden, i kemi på B-niveau, i sammenhæng med øvelsen: ”Indgreb i en ligevægt”. Der arbejdes
Introduktion til kemiske reaktioner
Introduktion Tanken med modellen er at den kan bruges som introduktion til forståelse af kemiske reaktioner, reaktionsskemaer og støkiometri. Derudover kan der skabes grobund for
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Introduktion Forløbet er her udelukkende gennemført i matematikfaget: Eleverne opstiller to modeller for udskillelse af giftigt stof, som befinder sig i blodbanen og nedbrydes i
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Introduktion Modellen er tænkt som en introduktion til at forstå enzymers virkemåde (aktivt center, enzym-substratkompleks, etc.) og til at undersøge hvordan og hvorfor aktiviteten afhænger
Enzymer og enzymreaktioner
Introduktion Modellen er en simplificering af enzymernes aktiviteter. Eleverne arbejder med det overordnede forløb ”Enzymer og enzymreaktioner”. Formålet med forløbet er at få eleverne til
Bakteriel vækst uden matematisk forforståelse
Introduktion Formålet med simuleringen har været at anskueliggøre vækstbetingelser for bakterier ved simuleringer i NetLogo koblet med forsøg i undervisningen ”bakterier i vores omgivelser”. Simuleringen
Hjerte
Introduktion NV er en naturlig platform i STX for introduktion af naturvidenskabelige fag og emner. Informatik kan indgå i fagpakken. Derfor er det oplagt at
Reaktionshastighed (Kemi)
Der tages udgangspunkt i emnerne Reaktionshastighed i kemi. Disse emner kan forekomme abstrakte for eleverne, og håbet er at CT kan være med til at eleverne får
Cellemembran
Formålet med forløbet er trefold: Generelt at introducere de studerende til udvalgte elementer af computational thinking: abstraktion, modellering og algoritmer (sekvens, iteration og selektion). Generelt