I dette forløb arbejdes med simulering af radioaktivt henfald. Eleverne er forud for dette forløb blevet introduceret til emnet radioaktivitet. Forløbet er på 5 lektioner og kan bruges til introduktion af henfaldsteorien eller efter gennemførelse af passende eksperimenter.
Aktivitetens længde
5 moduler af 90 minutter.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Netlogofilen ”decay” fra Models library. Så er selve forløbet beskrevet på denne hjemmeside: https://sites.google.com/apps.egaa-gym.dk/nynat/fysik/b1-kerne/netlogo-decay?authuser=0
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet. Eleverne starter med at arbejde med interfacet og kombinerer de data med Excel. Derefter introduceres sammenhængen mellem interface, variabler og koden. Så skal koden laves om og datterkerne introduceres. Flere elever prøvede at programmere en detektor, men det viste sig at være for svært for den afsatte tidsramme.
Beskrivelse af aktiviteten
Forløbet med NetLogo indgår i radioaktivitetsforløbet. Eleverne kender til isotoper, henfaldstyper og henfaldsloven. Jeg tænker dog at man godt kunne starte emnet henfaldsloven med dette NetLogo forløbet og senere lave forsøg med fx Barium generator eller terningekast.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på 2x 30 elever studieretning fysik A mat A.
Forslag til forbedring
Forløbet skal bruges som introduktion til henfaldsloven og barium forsøget og terningekast skal komme senere.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).