Modellen er tænkt som en introduktion til at forstå enzymers virkemåde (aktivt center, enzym-substratkompleks, etc.) og til at
undersøge hvordan og hvorfor aktiviteten afhænger af forskellige faktorer som enzymkoncentration, substratkoncentration, temperatur og pH.
Aktivitetens længde
CT-aktiviteterne (punkt 3 ovenfor) blev gennemført i 2 lektioner af 75 min samt en kort opsamlingssekvens i 3. lektion.
Materialer
Enzymer (teori):
a. Enzymer_teori (NV-kompendium side 19-22).docx
b. Enzymer_opgave.docx
c. 2 Internetgenveje
Labøvelse:
a. Labøvelse.docx
CT-aktiviteter:
a. Øvelse6-Enzymer_v3.nlogo
NetLogofilen som eleverne fik udleveret
b. CT-øvelse1.docx
Det første arbejdsark, som eleverne arbejdede med. Alle nåede ekstraopgaverne.
c. Algoritme.pdf
Lektie:
d. Computersimuleringen.pdf
Vigtig pointe: Resultatet af en simulering afhænger af input (som eleverne erfarede i arbejdet med ”CT-øvelse1.docx”), MEN det afhænger OGSÅ af de anvendte modeller i simuleringen.
e. CT-øvelse2.docx
Mere omfattende og komplicerede ændringer i simuleringen (vha. rutediagrammer). I disse aktiviteter anvendes de tre filer nedenfor (udskrevet).
f. Modellen I – Modellen i ord.docx
g. Modellen II – Rutediagrammer (A3).pptx
h. Modellen III – Computerkode (A3).pptx
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet. Ændringerne i koden er forholdsvis små og ikke alt for komplekse. Jeg kan ikke gradbøje Interface-Code dimensionen. Enten er man det ene sted eller det andet. Alle aktiviteter var meget stilladserede.
Beskrivelse af aktiviteten
Overskriften for NV-forløbet var ”Livets værksted”. De tre fag var biologi, kemi og informatik (qua CT-aktiviteterne). Den første del handlede om celler og den anden del, som er den relevante her, om enzymer. Som afslutning på første del og overgang til anden del blev lavet en øvelse ”Er gær levende?”, hvor eleverne viser, at der kun sker respiration/gæring, hvis der er både gær og sukker tilstede i et glas (ballonforsøg med tre glas: Sukker alene, gær alene og sukker og gær sammen).
Indholdet CT-aktiviteterne i overskrifter:
1. Labøvelse: Gærforsøg (øvelsesvejledning vedlagt)
2. Teori om enzymer + opgaver (vedlagt)
3. Simuleringsøvelse: Enzymers aktivitet under forskellige forhold (CT-aktiviteter, arbejdsark vedlagt)
Herefter fulgte en feltundersøgelse ”Respiration i forskellige jordtyper (kvantitativ bestemmelse af CO2-indhold vha. CO2-sensor)”. Her undersøges betydningen af pH-værdi og substratmængde for aktiviteten (men i felten, så ikke god variabelkontrol).
Laboratorieøvelsen og feltøvelsen hænger godt sammen med CT-aktiviteterne om enzymaktivitet.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på to NV-hold med hver 28 elever (blandede studieretninger).
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).