Eksperimentet med Karisekanonen er en første introduktion til Galileo’s faldlove og det skrå kast i fysik B niveau på STX. Simuleringen virker ved, at et objekt flyttes med en separat vandret og lodret hastighed. Kun den lodrette hastighed ændres af tyngdeaccelerationen. Der ses bort fra luftmodstand.
Aktivitetens længde
Forløber over 2 gange 90 minutter.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Inden timen er der givet lektier i siderne 271 til 273 i Orbit C bogen. Afsnittet hedder Galileos faldlove.
Film vises I timen: https://computationalthinkingcourse.withgoogle.com/unit?lesson=8&unit=1
Beskrivelse af materialerne du finder i mappen:
’Faksekanon’ bruges til eksperiment og dataopsamling.
’vejledningTilTrackermedkugler’, bruges til databehandling fra den ekperimentielle højhastighedsoptagede film, ’baadeVandretKastOgLodretFald.MOV’.
Scratch filerne ’frit fald med mangler’ (https://scratch.mit.edu/projects/289955841/editor/) og ’frit fald’ (https://scratch.mit.edu/projects/289867768/editor/) .
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Forløbet kommer efter et forløb om energiformer, der fokusere på termisk og mekanisk energi. Forløbet indgår i et Fælles faglig forløb med matematik, der fokusere på Computational tankegang. Forløbet skal lægge op til et fælles projekt med en idrætsklasse fra Greve gymnasium hvor vi vil fokusere på algoritmedesign, hvor informationsbehandleren ikke er en computer.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på 31 elever i fysik med 1w der er på studieretningen med Matematik A, Bioteknologi A og Fysik B.
Forslag til forbedring
Alle elever skal have Netlogo installeret først med installations vejledning især macbrugere, der har problemer med sikkerhedsindstillingerne. Ligeledes skal der skrives vejledning hvordan man sikre sig at man kan finde den hentede filmfil til Tracker og Trackervejledningen skal rettes så resultatet -1E1 er nemmere at forstå. Projekter med elevernes ideer der kommer med baggrund i simuleringen frie udfoldelse kunne vejledes. En styret aktivitet med simulering af vandraket efterfulgt af tilsvarende dataopsamling med Tracker, hvor både acceleration fra vand og vindmodstand tages med. Som opfølgning på fokuseringen på den lineære hastighedsudvikling i de faldende kugler, kunne man fokusere på de numeriske fordele ved at lave regression på selve stedfunktionens højde(t) parabel i det frie fald. Udledningen af Galileo’s sted, der er proportionel med kvadratet på tiden, ud fra moderne energibetragtninger om potentiel energi og kinetisk energi– for at imødegå at eleverne ikke har lært differential -og integralregning. Optagelser af videoer af forskellige sparketekniker og deres bevægelsesmønstre gennem luften med henblik på design af træningsprogrammer ud fra Ph D arbejdet med ’tåhylderens’ fysik. I videre projekter er analyse af lodret affyring af vandraket med simulering og dataopsamling , hvor luftmodstand og ’ikke lineære’ accelerationer tages i betragtning. Alt efter hvor langt eleverne er i gymnasiet tages integral- og differentialligninger med i modellerne.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).