Introduktion til Coulombkraften. Leder – hvorfor sidder ladningen på ydersiden af en leder. Opgaver om lyn (STX studentereksamen) – refleksioner over lynnedslag, lynafleder mv. Hvorfor er lynaflerede ”spidse”? Hvorfor slår lyn ”ned” i høje, spedse genstande?
Aktivitetens længde
4 moduler.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Der blev ikke udleveret vejledninger i programmering. Kort introduktion til NetLogo (Flytning af ”turtles”, farver mv) Fagligt materiale: Egne noter i elektromagnetiske felter
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet. Kort introduktion til programmering -med efterfølgende kodning af simpel flytning af ”turtles”. Opgave: Programmering af ”skråt kast” (Rigeligt svært) – diskussion af løsning i efterfølgende modul. (Enkelte havde prøvet programmering – flertallet havde aldrig prøvet det) Introduktion til ”problemet” med ladninger på en overflade og erkendelse af problemets omfang.
Beskrivelse af aktiviteten
–
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på 3FY, 11 elever.
Forslag til forbedring
Introduktion til simpel numerisk løsning af bevægelsesproblem. (Numerisk instabilitet mv.)
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).