Modellen er tænkt som en støtte i matematik undervisningen til forståelse af, at parameterfremstillingen beskriver en punktmængde der danner en linje.
Aktivitetens længde
1½ modul af 90 minutter.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Eleverne er blevet undervist i teori om parameterfremstilling forud for øvelsen.
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet. De fik straks, ved klik på en enkel knap eller to, parameterfremstillingen præsenteret ved en del punkter der rettede ind efter ”startpunkt” og retningsvektor. De havde det sjovt med at anvende nye figurer i form af turtles mm. i stedet for prikker. Men nåede ikke en dybere forståelse for koden i modellen.
Beskrivelse af aktiviteten
Indgik i et repetitions forløb op til terminsprøven. Måske eleverne ville have mere ro til fordybelse i aktiviteten i forbindelse med den normale undervisning – første gennemgang af emnet.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på et Mat B, 2g hold på 31 elever (Samf-Eng studieretning).
Forslag til forbedring
Indtastning af retningsvektorens koordinater via interfacet.
En ny version med linjens ligning eller som en switch i denne model.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).