Forud for forløbet har eleverne haft om enhedscirklen, definition af cosinus, sinus og tangens og formlerne for disse i den retvinklede trekant. Forløbet indgår som en del af et tværfagligt forløb med fysik, hvor de har haft om gitterligningen (og skal lave forsøg med bølgelængden af en laser).
Aktivitetens længde
1 modul á 90 minutter.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Her anvendes blot en NetLogo-fil, som illustrerer afbøjning af laserlys i et optisk gitter, samt et tilhørende arbejdsark. Teorien bag har de fået forud for forløbet.
Aktivitetens sværhedsgrad
Til Workshop 2 blev I introduceret for følgende model til at beskrive elevernes CT-aktiviteter: beskrive elevernes CT-aktiviteter. Eleverne starter blot med at lege med nogle skydere og se så se, hvad der sker. Derefter skal eleverne koble deres observationer til gitterligningen ud fra et matematisk perspektiv. Først til sidst skal eleverne ind og se i koden – først prøve at forstå den, og dernæst ændre i den. (Den sidste del angives som en udfordringsopgave, da klassen er temmelig svag og presset på tid)
Beskrivelse af aktiviteten
–
Afprøvning
–
Forslag til forbedring
Del 2 er måske lidt kringlet for dem at forstå, så der har jeg talt med mange af grupperne. Jeg er dog i tvivl om, hvordan det kan formuleres anderledes uden at de ”får svaret” – det er jo netop ideen at de selv skal gøre sig en mere abstrakt overvejelse om hvordan de forskellige variabler i gitterligningen påvirker hinanden. (Her er der forhåndsviden/forståelse selvfølgelig afgørende).
Var det en stærkere klasse og særligt, havde vi mere tid, så ville jeg gøre noget mere ud af kodningsdelen, så den blev ”obligatorisk”. Det ville forudsætte, at opgaverne skulle justeres til og en højere grad af stilladsering.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).