Via simulering af strålingsbalance, albedo og drivhusgas introduceres eleverne til klimamodeller i naturvidenskabeligt grundforløb. En brøkdel af sollyset, figurens gule pile, absorberes af jordoverfladen og bliver til røde kugler. Resten reflekteres. Temperaturen følger antallet af røde kugler, der styrer infrarød stråling, de røde pile. Skyer reflekterer sollys og CO2 reflekterer infrarød stråling.
Aktivitetens længde
1,5 modul af 90 min.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Netlogo links til installation, (eller) onlinebrug og videre turtorials.
Filerne Climate Change inklusiv ’info’ tekst delen på dansk, drivhusgas_modelDen_Simple, drivhusgas_model og albedo_model.
Arbejdsark til overordnet sammenhæng inklusiv gengivelse af- og refleksion over gennemførelse af forløb.
Naturgeografi C side 30-35: Tekst der beskriver strålingsbalance.
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Aktiviteten indgår i NV. Hele NV forløbet er delt op i to:
– Vandressourcer – 13 moduler (på 85 min eksklusiv pause).
– Vand og klimaforandringer – 16 moduler.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på Grundforløbshold 10 GF10 (28 elever + 2 lærere) i naturvidenskabeligt grundforløb NV plus ca. 7 andre hold (ca 196 elever). NV gennemføres inden studieretningsvalg.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).