Modellen er tænkt som en første introduktion til væksttyper i matematikundervisningen i 1g. Modellen virker ved at lade et punkt bevæge sig med absolut eller relativ vækst langs akserne.
Aktivitetens længde
½ modul (cirka 45 minutter).
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet.
Beskrivelse af aktiviteten
Eleverne kender lineær vækst. De er blevet introduceret til eksponentiel vækst og eventuelt potensvækst.
CT-programmet introducerer nu konceptet absolut og relativ vækst Med programmet bliver det nu klart, hvordan sammenhængen er mellem absolut og relativ vækst på den ene side og grafernes udseende og vækstens type på den anden side.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på 1tMA. Biotek, 31 elever.
Forslag til forbedring
Det er oplagt at vende tilbage til programmet, når der arbejdes med banekurver på A-niveau.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).