Det blev afholdt som et virtuelt eksperiment som ellers skulle have været i laboratoriet. Forsøget blev afviklet med ca. 25 minutters oplæg (virtuelt med Zoom-videokonference), hvor jeg præsenterede eksperimentet og Netlogo-modellens indstillingsmuligheder samt gav lidt tips til brugen af modellen. I holdets næste fysikblok (95 min).lavede eleverne eksperimentet idet de fulgte min forsøgsvejledning. De har altså brugt ca. 120 minutter på forsøg og resultatbehandling. Modellen blev ikke brugt som Use-Modify-Create, men som et eksperiment med den svingende streng som skulle erstatte det forsøg man plejer at lave med rigtigt udstyr.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Derudover er der anvendt en fysikbog til at læse teorien i er anvendt: Brydensholt et. al, OrbitB STX, Systime
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Netlogomodellen simulerer den svingende streng. Modellen af strengen er bygget op af 200 turtles, som hver især kun kan påvirke naboturtles. En turtle er altså i modellen et lille strengelement. Kræfterne mellem de enkelte strengelementer beregnes i koden ud fra turtles indbyrdes positioner samt snorspændingen. Vibratoren bevæger det yderste strengelements position. Der ses bort fra de vandrette kraft-komposanter, ligesom man normalt gør ved udledning af bølgeligningen for en svingende streng. Bevægelsen af de enkelte strengelementer beregnes i modellen ved Eulers metode og der anvendes tidsstep på under 1/10000 sekund. Modellen gør altså ikke brug af den matematiske løsning til bølgeligningen men simulerer som sagt bevægelsen af strengen.
Strengens længde, snorspænding, frekvensen af vibrator mm. er parametre som kan justeres. Strengens bevægelse vises grafisk sammen med et plot af bevægelsen af en valgt position på strengen.
Afprøvning
Eleverne skulle egentlig kun studere det fænomen som modellen simulerer.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).