Lektionen indgår i et forløb omhandlende Rusland fra zarrigets fald til Putins styre. Lektionens fokus er befolkningens utilfredshed med styret. I lektionen arbejdes med følgende: Revolutionens forløb, den mislykkede krigsindsats. Kerenskij overtager regeringsledelsen. Kornilovs kupforsøg. Lenins tilbagevenden fra Finland. Stormen på Vinterpaladset (netlogo-modellen).
Målet er at lave en diskussion omkring revolutionen og dens udfald.
Modellen vil klart vise at der vil opstå en revolution eller forsøg på at overtage magten.
Dagens lektie: Metodisk diskussion omkring anvendelse af modeller og generaliseringer i historie – giver det mening at anvende modeller – herunder hvilke fordele og ulemper i anvendelsen, samt det kvantitative overfor det kvalitative.
På baggrund af diskussionen, afsluttes med en refleksion over hvad med NetLogo-modellen skal indeholde for at kunne forklare folkestrejken.
Aktivitetens længde
Øvelsen varer 30-45 minutter.
Materialer
1. Bryld, Carl-Johan: Den russiske revolution og Sovjet-unionen. Kommunismens sejr og sammenbrud, Systime 2004 .s 48-52/normallæs Læsefokus: Notér spørgsmål til teksten, hvis der er noget, du ikke helt forstår. Opstil i kronologisk orden 8-10 punkter, der beskriver begivenhedsforløbet under Oktoberrevolutionen
2. Hassing & Christian: Fra fortid til historie, Columbus 2013 s. 100-101 (læses om lektie)
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).