Gennem tre forskellige NetLogo modeller introduceres eleverne for NetLogo og simulering af radioaktivt henfald.
I de første to øvelser opdager eleverne at der er en (lille) forskel på henfaldsloven som en simpel eksponentiel funktion, og antallet af kernes udvikling som stokastisk variabel.
Efter at have prøvet simple ændringer i koden, som skift af farver, udfordres eleverne til sidst, når de skal simulere mere komplicerede henfald, hvor både datter kerner og datter-datter kerner også er radioaktive.
Aktivitetens længde
3 moduler af 1.5 times varighed.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
I mappen er der 3 NetLogo filer og et arbejdsark + opslag af konstanter på nettet (eller i Databog).
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Først skulle eleverne blot bruge modellens interface. Efterfølgende små ændringer. Til slut skriver eleverne nye dele til modellen.
Afprøvning
–
Forslag til forbedring
Lidt af den indledende matematiske teori kunne godt fjernes fra arbejdsarket, således at kun det der faktisk skal bruges er med. De stærke elever kan så evt. udfordres på udledningerne efterfølgende.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).