I forløbet arbejdes der med at lytte til musik, hvor der især er fokus på musik som er væsensforskellig fra den musik man “normalt” hører. Gennem tekstlæsning introduceres begreberne kropslytning, dybdelytning, lejrbålsmodellen, aktiv meddigtning og intensiv lytning, hvor især skildringen mellem ‘modtagende’ og ‘iagttagende’ lytnings bruges aktivt som ramme for forskellige lytteaktiviteter.
Yderligere har forløbet fokus på musikalske parametre, som musikkens byggesten, samt nodesystemet som grafisk gengivelse (Fokus på nodeværdi og rytmenotation) – introduktion til atonal musik, som bruddet med de musikalske parametre –> Lyttestrategi.
– Hvad er musik?
Modellen sigter på at åbne op for en diskussion af, hvornår lyde bliver til musik. (Objektperception)
Ændring af det musikalske forløb (Udvidet brug)
Modellen spiller en tonal kadence når den er indstillet ”rigtigt. I en mere udvidet brug af modellen, kan man bruge den til at eleverne skal identificere, hvor i koden denne kadence er indstillet og herefter ændre kadencens forløb for modellen eller et enkelte instrument. Det kan for eksempel være at eleven skal transponere pianoet med 1 tone eller Ændre kadencens harmoniske forløb.
Aktivitetens længde
1 lektion (Eller to, hvis man sætter eleverne til at ændre i modellens kode)
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).