Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. – – Vejen til Matematik A2 (2018).
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet.
Beskrivelse af aktiviteten
Små sekvenser i diverse moduler under gennemgangen af kernestoffet lineær regression (mindste kvadraters metode) med black box Nspire/NetLogo. Der simuleres (i) minimumsbestemmelse af summen på residualernes kvadrater, og (ii) t-fordelinger for hældning og skæring med y-aksen.
Afprøvning
Aktiviteten er afprøvet på 2i-MA, samf A/mat A, 32 elever.
Forslag til forbedring
Hvis man har mere tid end 5 moduler og eleverne tidligere har programmeret i NetLogo vil de kunne løse små programmeringsopgaver indenfor rette linjer som bisektion, sekantmetode og Newtons metode.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).