Forløbet tager udgangspunkt i en brugervenlighedstest, hvor testdeltageren tænker højt om sin færden på en hjemmeside. Testen gennemføres under forløbet i plenum på klassen. Denne fremgangsmåde gør eleverne i stand til lynhurtigt at få indblik i, hvorledes en test gennemføres samt testens fordele og ulemper.
Aktivitetens længde
Aktivitetens længde er 10 timer, da der er indtænkt tid til klassediskussioner, gruppearbejde, præsentationer og interviews med testdeltagere.
Materialer
Når du downloader dette materiale, får du adgang til en lærerplan, opgave oversigt samt et Pixi forløb.
Aktivitetens sværhedsgrad
Der kræves ingen forudsætninger for at deltage i denne aktivitet.
Beskrivelse af aktiviteten
Hovedformålet med forløbet er at lære eleverne den i udgangspunktet formative testmetode: Tænke Højt Test. (Kan også anvendes summativt). Metoden er velanset og relativt nem at anvende, samtidig med at man får resultater, man kan bruge nærmest med det samme. Eleverne lærer ligeledes at gennemskue brugervenlighedsproblematikker. Forløbet er I særdeleshed ‘hands on’, men ‘hands on’-delen bør ikke stå alene.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).