Brugervenlighedstest

Gennem denne aktivitet lærer eleverne at planlægge og udføre brugervenlighedstesten Tænke Højt i praksis.
Introduktion
Forløbet tager udgangspunkt i en brugervenlighedstest, hvor testdeltageren tænker højt om sin færden på en hjemmeside. Testen gennemføres under forløbet i plenum på klassen. Denne fremgangsmåde gør eleverne i stand til lynhurtigt at få indblik i, hvorledes en test gennemføres samt testens fordele og ulemper.
Aktivitetens længde
Aktivitetens længde er 10 timer, da der er indtænkt tid til klassediskussioner, gruppearbejde, præsentationer og interviews med testdeltagere.
Materialer
Når du downloader dette materiale, får du adgang til en lærerplan, opgave oversigt samt et Pixi forløb.
Aktivitetens sværhedsgrad
Der kræves ingen forudsætninger for at deltage i denne aktivitet.
Beskrivelse af aktiviteten
Hovedformålet med forløbet er at lære eleverne den i udgangspunktet formative testmetode: Tænke Højt Test. (Kan også anvendes summativt). Metoden er velanset og relativt nem at anvende, samtidig med at man får resultater, man kan bruge nærmest med det samme. Eleverne lærer ligeledes at gennemskue brugervenlighedsproblematikker. Forløbet er I særdeleshed ‘hands on’, men ‘hands on’-delen bør ikke stå alene.

Information om forløbet

Forfatter
Materialer
Teknologier
Årgange
Link
Forskningsbaseret projekt

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Den maksimale uploadstørrelse: 200 MB. Du kan uploade: billede, lyd, video, dokument, regneark, interaktiv, tekst, arkiver, kode, andet. Links til Youtube, Facebook, Twitter og andre services i kommentarteksten vil automatisk blive indlejret. Drop files here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Information om forløbet

Back To Top

Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!

Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).

Kontakt os her