Et forløb om koloniseringen (med mulige tillæg om opdagelserne og/eller imperialismen), med fokus Dansk Vestindien. CT-delen ligger i slutningen af forløbet, da en del faglige begreber skal være på plads for at forstå sammenhængen.
Aktivitetens længde
1-2 moduler á 90 minutter.
Materialer
Fremstilling med overblik over koloniseringen, fx:
– Inge Adriansen m.fl.: Fra oplysningstid til imperialisme, Gyldendal 2007 [Fokus 2], ”Koloniseringen” side 9-21.
– Ulrik Grubb m.fl.: Europa og de andre, Gyldendal 2012, ”Koloniseringen og de første kulturmøder i Amerika”, ”Den transatlantiske slavehandel og slaveriets afskaffelse”, side 75-91 og 97-115.
Kildelæsning med fokus på slaver, plantager, trekantshandel, fx fra:
– Marianne Rostgaard og Lotte Schou: Kulturmøder – i dansk kulturhistorie, Gyldendal 2010.
– Rikke Lie Halberg og Bertha Rex Coley: Dansk Vestindien – fra dansk koloni til amerikansk territorium, Frydenlund
– Rikke Alberg Peters m.fl.: Da Danmark var en slavenation, HistorieLab 2017.
Dokumentarfilm, fx:
– ”Slavenation Danmark” DR 2017, kan findes via VIA Center for Undervisningsmidler (hval.dk).
– Niels Brimnes: ”Kolonihistorie” Miniforedrag på danmarkshistorien.dk.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).