Til forståelse af sandsynlighedsregning har kast med terninger altid haft en stor rolle. Men hvad er en terning? En terning er et lille objekt, der kan lande i forskellige positioner, og som bruges til at danne et tilfældigt tal fra et til antallet af sider på terningen. I NetLogo kan terningen simuleres agentbaseret ved tilfældigt at lade agenten vælge mellem 6 positioner, hvor de alle har samme sandsynlighed.
Ved at bruge NetLogo-simuleringen kan vi finde frekventielle sandsynligheder som normalt ville kræve mange terningekast.
Aktivitetens længde
–
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
Der anvendes to NetLogo-filer samt arbejdsark til hver.
Aktivitetens sværhedsgrad
I kurset introducerede vi en model for sværhedsgraden af en CT-aktiviteten, hvor selve det modellerede stofs sværhedsgrad er på den lodrette akse, og i hvor høj grad eleverne skal arbejde med kode er på den vandrette akse. Elevernes arbejde i denne aktivitet er indtegnet. I første model arbejdes der introducerende til NetLogo. Således skal eleverne kun overfladisk arbejde med koden. I anden model arbejdes der mere intenst med kode-delen. De vigtigste dele er stilladseret både i koden og i arbejdsarket.
Beskrivelse af aktiviteten
Tidlig del af sandsynlighedsregning, hvor den første fornemmelse for sandsynlighed indføres. Denne del ligger efter deskriptiv statistik og lidt kombinatorik.
Efter her vil der blive snakket om grundlæggende sandsynlighedsregning med sideløbende opgaver i modellen fra NetLogo.
Afprøvning
Modellerne er gennemarbejdet med en 2.g klasse med naturvidenskabelig studieretning. Niveauet passer fint til 2.g elever.
Forslag til forbedring
Efterfølgende vil det være oplagt at få eleverne til at lave en procedure, hvor der selv kan vælges antallet af terninger. Denne kan eleverne selv programmere med inspiration fra de to tidligere modeller.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).