CT aktiviteten blev brugt som indledning i forløbet om sandsynlighedsregning hvor vi får introduceret begreberne stokastisk variabel og sandsynlighed samt hører om emnet spilteori med gennemgang og optælling af samtlige mulige spilscenarier og udtænker en vinderstrategi. En vigtig detalje er at vi med CT aktiviteten får introduceret simulering og det betones at simulering jvf de store tals lov kan give matematisk indsigt.
Aktivitetens længde
1 lektion á 90 minutter.
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark. Mappen indeholder vejen til matematik A2, en powerpoint, to NetLogo filer, et arbejdsark, terninger og en miniature-model af de tre døre som opstilles i klassen.
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Starter i ”Interface” og bevæger sig over i ”Code” og tilbage i ”Interface”.
Eleverne skal først forstå en lidt drilsk sandsynlighedsteoretisk problemstilling. Den bearbejdes i interface og efter nogle simulationer opnår eleverne en ny intuition i forhold til problemstillingen.
Så ledes eleverne over i koden, hvor de først skal lave helt simple modifikationer. Dette fører frem til en sværere modifikation som har en implikation for matematikken som eleverne skal slutte af med at indse.
Afprøvning
Det er valgfrit om man vil medtage trin 3, simulation ved terningeslag, det gjorde jeg ikke. Og jeg sprang også over begrebet betingede sandsynligheder. Som det ses, er der mange sidehistorier i forløbet om Monty-Hall paradokset, som kan medtages eller fravælges efter behag.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).