Formålet med denne NetLogo model har været at den skal indgå i et miniforløb omkring begreberne permeabilitet og porøsitet i et vandforløb i naturgeografi. Ligesom det har skullet give eleverne indsigt i CT og brugen af NetLogo modeller generelt.
Aktivitetens længde
I alt 3 moduler, hvoraf Netlogo aktivt er brugt i Ca. 1½ modul a 90 min
Materialer
Når du downloader forløbs materialet, får du adgang til forløbets NetLogo-filer samt arbejdsark.
I dette forløb er der lavet 2 netlogofiler (en elevudgave og en endelig). Der er i forløbet udleveret materialer om porøsitet og permeabilitet (fra fagbogen naturgeorgafi jorden og menneskert og fra GEUS) og eleverne har i 3 moduler arbejdet efter et arbejdsark (vedhæftet). Desuden er det lavet et forsøg med permeabilitet og porøsitet i to jordarter (forsøgsvejledning vedhæftet).
Aktivitetens sværhedsgrad
–
Beskrivelse af aktiviteten
Eleverne startede i interface simpelt og afsluttede med at kode lidt- forskelligt hvor langt de kom- der var, jf, arbejdssedlen, to muligheder for at kode en lille smule.
Afprøvning
Vi begyndte simpelt i interface og eleverne, dem der ville og kunne, fik opgave om at kode en smule (se arbejdsark). Holdet er meget blandet og vi har været udfordret at Corona, og SRP etc så det er ikke alle der er nået lige langt.
Velkommen til CCTD Library for undervisningsforløb!
Biblioteket indeholder undervisningsforløb i Computational Thinking (CT) – rettet mod gymnasiefag (fx dansk, samfundsfag, fysik, m.fl.) og som sit eget fag (informatik).