Kurser & uddannelse
CT I gymnasiefag
CCTD har gennem flere udviklingsprojekter undersøgt hvordan CT kan integreres i den faglige undervisning i gymnasiet. I disse projekter har danske gymnasielærere i samarbejde med CCTD udviklet CT-forløb, som er blevet afprøvet på skolerne. Mange forløb og materialer på CCTD library stammer fra disse projekter.
Erfaringerne fra udviklingsprojekterne er samlet i publikationen Computational thinking i gymnasiefag – En modelbaseret didaktik.
Computational Thinking i Matematik, Naturvidenskab og samfundsfag (CTiMNAT): CTiMNAT er i skoleåret 2021/2022 i gang med sit tredje kursusforløb.
Denne gang deltager også samfundsfagslærere. Der deltager 60 kursister fra 26 gymnasier.
Se yderligere beskrivelse af projektet under tidligere projekter.
Er du interesseret i fremtidige projekter kan du kontakte Jonas Ørbæk Hansen (jha@cc.au.dk) eller Line Museaus (lh@cc.au.dk).
Computational Thinking i Matematik og Naturvidenskab (CTiMNAT): Et efteruddannelsesprojekt, som fortsætter der, hvor pilotprojektet stoppede. CTiMNAT strækker sig fra august 2018 til juni 2022. I projektet gentages tre et-årige kursusforløb, hvor nye forløb forbedres og udbygges på grundlag af en løbende opsamling af resultater og erfaringer. De første to kursusforløb blev gennemført i skoleårene 2018/2019 og 2019/2020.
I alt deltog 68 kursister fra 29 gymnasier, og ca. 2000 elever deltog i afprøvningen af de udviklede undervisningsforløb. Der blev udviklet 35 computermodeller med tilhørende undervisningsforløb i fagene matematik, fysik, kemi, naturgeografi, biologi og bioteknologi. Det tredje kursusforløb gennemføres i skoleåret 2021/2022. Projektet gennemføres i samarbejde med Danske Science Gymnasier og er støttet af VILLUM FONDEN.
- Kort beskrivelse af projektet
- Evalueringsrapport (1. år)
- Projektet er beskrevet, og resultaterne er publiceret internationalt: Under udarbejdelse
Modellering og Computational Thinking i Gymnasiefag (MCTiG): Udviklingsprojektet blev gennemført i 2018-2020 og bygger på idéerne fra pilotprojektet og udnytter de erfaringer, der blev høstet gennem det første år i CTiMNAT. Der arbejdedes med modeller i samfundsfag, dansk, historie, mediefag, international økonomi og musik. Der deltog 20 lærere fra 11 gymnasier og flere end 400 elever deltog i afprøvning af de udviklede modeller med tilhørende undervisningsforløb.
Projektet støttes af Region Midtjylland.
- Kort beskrivelse af projektet
- Evalueringsrapport: Under udarbejdelse
- Projektet er beskrevet, og resultaterne er publiceret internationalt: Under udarbejdelse
CT i Gymnasiefag: Pilotprojekt, der blev gennemført i 2017 med deltagelse af ni midtjyske gymnasier. I projektet blev for første gang afprøvet den tilgang til undervisning af CT-i-fag, der omtales som CMC-tilgangen. Pilotprojektet leverede proof-of-concept for de grundlæggende didaktiske idéer.
I projektet blev der udviklet computermodeller med tilhørende undervisningsforløb i samfundsvidenskab, biologi/biokemi og kemi. Forløbene blev afprøvet og evalueret af 15 lærere og omfattede 210 elever.
Pilotprojektet blev støttet af Region Midtjylland og gennemført i samarbejde med it-vest.
- Kort beskrivelse af projektet
- Evalueringsrapport
- Projektet er beskrevet, og resultaterne er publiceret internationalt
Informatik
Skal du undervise i faget Informatik?
Master i Informatikundervisning er målrettet gymnasielærere, der allerede underviser i mindst et andet gymnasiefag, og som nu skal undervise i Informatik.
Masteruddannelsen er altså til dig, der vil opkvalificeres med nyeste viden, didaktik og erfaringer inden for informatikundervisning og som har brug for at opnå undervisningskompetence i Informatik.
Masteruddannelsen er et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, It-Universitetet, Københavns Universitet, Roskilde Universitet og Aarhus Universitet og undervises på tværs af Danmark som hybridundervisning i en blanding af online og fysisk undervisning.
Næste deadline for optag: OBS: Deadline for foråret 2021 er rykket til 30. juni.
Læs om aktuelle kurser, studieordning, ansøgningsfrister og meget mere: